Nu börjar reko och chokladäventyret!

Här sitter jag och känner mig lycklig. Jag är glad för att jag idag den 1 oktober 2018 startar upp RekoSkolan och troligen också för att jag just har smakat på en underbart god 100% choklad från Madagaskar.

Verksamhetsidén föddes ur en frustration. Den handlar att jag inte hittat möjligheter att jobba med social hållbarhet på ett vettigt sätt. Jag vill jobba med frågan hands-on. Denna frustration har ökat för varje månad det senaste året och till sista satte jag en kväll i augusti och surfade på nätet och bestämde mig för att jag inte skulle gå och sova före jag hittat på en verksamhetsidé.

Före jag gick och lade mig hade jag faktiskt kommit på vad jag ville göra. Vägen dit var litet märklig och rätt lång. Jag såg en annons för ett chocolaterie som var till salu i södra England – fråga mig inte hur hamnade på den annonsen – och sen hittade jag en pralinkurs på en chokladskola i Sverige. Sagt och gjort under den kommande veckan (köpte jag inte chocolateriet i södra England ) anmälde jag mig till tre dagskurser på Nora chokladskola i Sverige. Jag kom till att choklad är är ett utmärkt verktyg för att förstå hållbar utveckling. Jag planerar nu att genom hands-on choklad workshops och senare också re-make workshops jobba med konceptet hållbar utveckling och speciellt social hållbar utveckling.

Jag älskade verkligen de tre kursdagarna på Nora chokladskola och det kändes som att jag “missed a calling” som pralinmakare! Som keramiker kom jag till att en del av fascinationen var att det påminner om en keramikers jobb – man formar och färgsätter och sen får man dessutom en till dimension i jobbet – att smaksätta.

IMG_3907Man blir glad av choklad sägs det och jag blir glad av choklad.  Men jag vill också att de som odlar, plockar och förädlar råvarorna för vår choklad ska vara glada och ha ett bra liv. Kakaon är hotad för att bönderna som odlar och skördar kakaofrukten (för hand) och förädlar kakaon traditionellt får så dåligt betalt att de inte kan leva på inkomsten. Barnarbetskraft och slavarbete har också varit ett vanligt problem inom industrin.  Dessa problem och utmaningar går att lösa om vi konsumenter köper,  äter och använder reko (rejäla och eko) choklad. Det är därför jag starta RekoSkolan idag och hoppas ni vill följa med på mitt äventyr. Jag kommer att bjuda in till hands-on workshops, seminarier och läger och erbjuder också andra reko konsulttjänster. Dessutom kommer jag att tillverka praliner och chokladkakor för att sälja lokalt.

På RekoSkolan kommer vi att prata om historier om chokladens väg till våra munnar och jag tycker trädet som också kallats “Livets träd” är ett träd som man blir glad av att bara se på.

Hemsidan är under uppbyggnad men detta är en början på min första dag på jobbet 🙂

3 thoughts on “Nu börjar reko och chokladäventyret!